Kaitaia

6 april 2010 - Waipu, Nieuw-Zeeland

zes april

Zaterdag 3-4: wandeling over een voetpad naar Paihia en vandaar naar Waitangi, een historische plek waar in 1840 het verdrag is getekend tussen de Engelsen en de Maorileiders na een periode vol strijd met de vreemdelingen en tussen de stammen onderling. Het was heel mooi weergegeven en er was een prachtige film om een en ander duidelijk te maken. Daarna door via Kawakawa (Hundertwasser-toiletten) naar Kerikeri. We hebben daar nog een missiepost bezocht en 'n dorpje van meer dan 1000 jaar oud met huisjes van riet. Op zondag 4 april hebben we in Whangaroa de St. Paul beklommen, 'n berg met uitzicht over de baaien en eilanden. De klim duurde maar 20 minuten maar er hingen kettingen om je omhoog te werken (niet overal hoor). Boven gekomen was daar de beloning: duizenden muggen die gelukkig niet staken maar wel heel irritant waren. Mooie uitzicht bewonderd en toen snel weer omlaag! In het superkleine badplaatsje Taupo Bay verbaasden we ons over de drukte. Veel paastoeristen en surfers natuurlijk. Overnachting in Tokarau Beach met tijd om te wassen want we waren er vroeg. "Urbi et Orbi" van de paus helemaal vergeten! 5-4 2e paasdag: Naar het hoge noorden. En dan denk je dat je alles wel gehad hebt en kom je (via een saaie weg) in Cape Reinga. We reden naar de DOC camping op enige afstand van Cape Reinga en wandelden vandaar naar de Cape. Fantastisch mooi maar heel erg stijl en dus loodzwaar. Het eindpunt was de vuurtoren can C.R., tevens de plek waar de Pacific Ocean en de Abel Tasmenzee samenkomen. Dat is aan de branding goed te zien. Die knallen echt tegen elkaar aan. We moesten dezelfde route teruglopen en dus was het zwemmen in zee na afloop heel welkom. De temperatuur van het zeewater is fantastisch, je loopt er zo in. Ik was er ook heel snel weer uit. Stapte in een enorme golf en lag voor ik het wist weer op de kust. San, weet je nog? De camping ligt aan een hele mooi baai. Jammer is dat het ineens een uur vroeger donker is. De avonden zijn zo wel erg lang. Het tijdsverschil met Nederland is ook nog maar 10 uur want de klok hier is juist een uur teruggezet. Om acht uur ging Ben als slapen, de luilak. Ik heb nog wat gelezen, gepuzzeld en de sterrenhemel bewonderd. De melkweg en het zuiderkruis zijn hier prachtig te zien. Volgende keer meer, liefs aan iedereen.

1. sfllfb:
    6 april 2010
    Ja, die golven! Wat een enorm vreemd idee dat jullie al weer bijna terug zijn terwijl jullie nog zo vol in je avonturen zitten nu! Goed zo, hoor!
    Maar we missen jullie erg en verheugen ons op jullie terugkomst!
    Veelplezier nog en heeeel veel liefs!
    FSLLFB
  2. Lia:
    7 april 2010
    Ha ervaren NZ-reizigers,
    Nou, je kan het boek bijna uitgeven! Leuke verhalen, veel beleefd. Wij zullen er nog ons voordeel mee doen, denk ik. Noordelijk van Auckland lijkt het me ook heel mooi. Het verbaast me niet dat je nu wel terug wil, maar wel dat jullie al de camper willen verkopen. Waar blijf je dan de resterende tijd? Nou, geniet nog maar even. Wij vinden het heel fijn dat jullie op Bens'verjaardag komen.
    Liefs, Lia.